Ψηφιακή Τεχνολογία στη δημιουργία, έρευνα και εκπαίδευση του χορού

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ11- ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το παρόν μάθημα εστιάζει στην εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας στη δημιουργία, την έρευνα και την εκπαίδευση του χορού. Στο μάθημα αυτό μέσα από παραδείγματα από την σύγχρονη έρευνα και την καλλιτεχνική δημιουργία, π.χ. έργα των χορογράφων M. Cunningham, W. McGregor, W. Forsythe, παρουσιάζονται ψηφιακές τεχνολογίες όπως συστήματα σύλληψης κίνησης, εξοπλισμός εκτεταμένης πραγματικότητας, διαδικτυακές εφαρμογές, τεχνικές μηχανικής μάθησης, και αναλύονται οι τρόποι με τους οποίους οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να συνδυαστούν δημιουργικά με το χορό ως πεδίο ενσώματης γνώσης και έρευνας, ως τέχνη, και ως μορφή άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Η έρευνα και δημιουργία χορού ως ένα πεδίο μελέτης της ανθρώπινης κίνησης, προάγει την σχεδίαση και ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών  και καλλιτεχνικών έργων με επίκεντρο τον άνθρωπο και την ενσώματη εμπειρία. Στο μάθημα δίνεται η έμφαση στην κατανόηση των παραδειγμάτων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σχεδίασης αντίστοιχων εφαρμογών.

Στόχοι του μαθήματος είναι στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες

  • Να αναγνωρίζουν και να μπορούν να αναφέρουν τους στόχους, τους τρόπους και το σύγχρονο εξοπλισμό για την καταγραφή της χορευτικής κίνησης

  • Να γνωρίσουν και να είναι σε θέση να αναφέρουν ιστορικά και σύγχρονα παραδείγματα σύμπραξης της έρευνας της πληροφορικής και της παραστατικής τέχνης του χορού.

  • Να κατανοούν τα διαφορετικά πλαίσια στα οποία συνεργάζονται οι άνθρωποι της έρευνας και εφαρμογής της πληροφορικής με την τέχνη του χορού (έρευνα, (δια)καλλιτεχνική δημιουργία, εκπαίδευση, ανθρωπολογία του χορού, ανάδειξη πολιτιστικής κληρονομιάς

  • Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να προτείνουν ιδέες εφαρμογής τεχνολογίας για την τέχνη του χορού

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στο αντικείμενο και τη δομή του μαθήματος  (χορός/χορευτική κίνηση, καταγραφή κίνησης,  τεχνολογία και παραστατικές τέχνες)

  2. Καταγραφή κίνησης -Ιστορική αναδρομή (από τα συστήματα Σημειογραφίας στις σύγχρονες τεχνολογίες) -Αρχειοθέτηση και Τεκμηρίωση

  3. Τεχνολογίες για τη μελέτη του χορού -ο χορός ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά και αντικείμενο ανθρωπολογικής μελέτης.

  4. Πολυμέσα και χορός – Συστήματα επισημείωσης και διαδικτυακές εφαρμογές -

  5. Τεχνολογίες σύλληψης κίνησης (Motion Capture, κάμερες βάθους, εξοπλισμός εικονικής πραγματικότητας)

  6. Καλλιτεχνική δημιουργία Ι σύγχρονος χορός και τεχνολογίες για τη χορογραφία

  7. Καλλιτεχνική δημιουργία ΙΙ -επαυξημένες παραστάσεις και ψηφιακές τεχνολογίες στη χορευτική σκηνή

  8. Ο χορός στον ψηφιακό κόσμο (εικονικά, επαυξημένα και  εμβυθιστικά περιβάλλοντα, gaming)

  9. Παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές για το χορό με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών

  10. Σχεδίαση και  εφαρμογή τεχνολογιών στο χορό ως πεδίο έρευνας της ενσώματης αντίληψης και γνώσης.

  11. Αξιολόγηση, προκλήσεις και δυνατότητες, σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις

  12. Μελέτη περίπτωση /ανάλυση εργασιών

  13. Παρουσίαση και ανάλυση εργασιών

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγή στο αντικείμενο και τη δομή του μαθήματος  (χορός/χορευτική κίνηση, καταγραφή κίνησης,  τεχνολογία και παραστατικές τέχνες)

  2. Καταγραφή κίνησης -Ιστορική αναδρομή (από τα συστήματα Σημειογραφίας στις σύγχρονες τεχνολογίες) -Αρχειοθέτηση και Τεκμηρίωση

  3. Τεχνολογίες για τη μελέτη του χορού -ο χορός ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά και αντικείμενο ανθρωπολογικής μελέτης.

  4. Πολυμέσα και χορός – Συστήματα επισημείωσης και διαδικτυακές εφαρμογές -

  5. Τεχνολογίες σύλληψης κίνησης (Motion Capture, κάμερες βάθους, εξοπλισμός εικονικής πραγματικότητας)

  6. Καλλιτεχνική δημιουργία Ι σύγχρονος χορός και τεχνολογίες για τη χορογραφία

  7. Καλλιτεχνική δημιουργία ΙΙ -επαυξημένες παραστάσεις και ψηφιακές τεχνολογίες στη χορευτική σκηνή

  8. Ο χορός στον ψηφιακό κόσμο (εικονικά, επαυξημένα και  εμβυθιστικά περιβάλλοντα, gaming)

  9. Παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές για το χορό με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών

  10. Σχεδίαση και  εφαρμογή τεχνολογιών στο χορό ως πεδίο έρευνας της ενσώματης αντίληψης και γνώσης.

  11. Αξιολόγηση, προκλήσεις και δυνατότητες, σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις

  12. Μελέτη περίπτωση /ανάλυση εργασιών

  13. Παρουσίαση και ανάλυση εργασιών

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Εργασίες (50-70%)
  • Προφορική  εξέταση - Παρουσίαση εργασίας (30-50%)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Διαδραστικές διαλέξεις
  • Χρήση διαφανειών, εργαστηριακές και πρακτικές ασκήσεις με χρήση σχετικού λογισμικού βλ. βιβλιογραφία καθώς και επίδειξη και ανάλυση βίντεο με παραδείγματα έργων και τεχνικών εμψύχωσης χαρακτήρων.
  • Χρήση e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2861/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Βιβλίο [77112316]: ΤΟ ΣΩΜΑ ΩΣ ΤΟΠΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗΣ, ΠΟΥΡΚΟΣ ΜΑΡΙΟΣ
  • Βιβλίο [77111990]: Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, MOHNSEN S. BONNIE
  • Βιβλίο [86201770]: ΣΩΜΑ, ΒΙΩΜΑ, ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΡΑΓΔΑΙΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΚΡΙΣΗΣ, ΠΟΥΡΚΟΣ ΜΑΡΙΟΣ
  • Βιβλίο [102074480]: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ, PATRICIA LEAVY
  • Βιβλίο [122074787]: Σημειογραφία της Χορευτικής Κίνησης, Μαρία Κουτσούμπα
  • Βιβλίο [122094573]: Ο χορός στον 20ό αιώνα, Μπαρμπούση Βάσω

Έξτρα Βιβλιογραφία

  1. Σημειογραφία της Χορευτικής Κίνησης, 2005 ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ. Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ
  2. Ψηφιακές μορφές τέχνης, Βασιλάκος Αθανάσιος, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ
  3. Η ανθρωπολογία του χορού, Anya Peterson Royce Εκδότης: ΚΑΠΟΛΑ ΚΩΝ. ΠΑΓΩΝΑ
  4. Dixon, S. (2015). Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. MIT press.
  5. Wilke, L., Calvert, T., Ryman, R., & Fox, I. (2005). From dance notation to human animation: The Laban Dancer project. Computer Animation and Virtual Worlds, 16(3‐4), 201-211.
  6. Calvert, T. (2016). Approaches to the representation of human movement: notation, animation and motion capture. In Dance Notations and Robot Motion (pp. 49-68). Springer, Cham.
  7. Cisneros, R. E., Wood, K., Whatley, S., Buccoli, M., Zanoni, M., & Sarti, A. (2019). Virtual reality and choreographic practice: The potential for new creative methods. Body, Space & Technology, 18(1).
  8. Raheb, K. E., Tsampounaris, G., Katifori, A., & Ioannidis, Y. (2018). Choreomorphy: A whole-body interaction experience for dance improvisation and visual experimentation. In Proceedings of the 2018 International Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 1-9).
  9. Tsampounaris, G., El Raheb, K., Katifori, V., & Ioannidis, Y. (2016). Exploring visualizations in real-time motion capture for dance education. In Proceedings of the 20th Pan-Hellenic Conference on Informatics (pp. 1-6).

Μαθήματα Εξαμήνου